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KCRW’s FREAKS ONLY: Three Song Story with Kate Bollinger

Toychop
Toychop

本日はいつもと趣旨を変えて、インタビューの和訳です!
KCRWによって行われた、アーティスト”Kate Bollinger”にお気に入りの3曲を紹介してもらう、という番組。
僕的に、Kate先生は現代の音楽家の中でマジで大好きな一人なので、ほぼ自分用に和訳しちゃいました…。
(でもインタビュー系は1記事書くのにかなり時間がかかるので、あまり頻繁には投稿できないかもです。)

KCRW’s FREAKS ONLY: Three Song Story with Kate Bollinger

Kate Bollingerの歌詞和訳一覧はこちら!

Travis
Travis

My name is Travis Holcomb and this is Three Song Story.
And my guest today is an artist who’s familiar to anyone who listens to the show with any degree of regularity.
We have Kate Bollinger whose excellent new release is called “Look at it in the light”.
Kate, welcome to Three Song Story.

僕はTravis Holcomb。Three Song Storyの時間だよ。
今日のゲストは、この番組をいつも見てくれてる人ならみんな知ってるアーティストさ。
素晴らしい新譜”Look at it in the light“をリリースした、Kate Bollingerちゃんです。
Kate、Three Song Storyへようこそ。

Kate
Kate

Thank You
ありがとう

Travis
Travis

The idea behind this segment is to try to get to know you through three song selections that you’ve brought us and we asked you to bring us something old something new and something of your own.
So let’s start with something old you brought us a song by an artist named Elise Weinberg, this is “Nicodemus”.

この番組では、君が選んだ3つの曲から君のことを知っていきたいと思ってる。
古い曲と、新しい曲と、君自身の曲、の3つをそれぞれ君に選んでもらったよね。
それじゃあまず古い曲から。君が選んだのは、Elise Weinbergの”Nicodemus“。

1曲目(古い曲):Elise Weinberg – Nicodemus

Travis
Travis

Right, so what can you tell us about that track?
それじゃ、この曲についてお話ししてくれるかな?

Kate
Kate

I found this album actually “Greasepaint Smile” on tour for the tour that I was just on recently with Faye Webster.
And it’s just she’s like a late 60s songwriter who was kind of in the scene with Neil Young and Joni Mitchell and all them but it didn’t really work out for her in the same way.
And then she just released these two albums and then pretty much gave up music, moved to oregon, and started working in insurance and changed her name to Cory Bishop.
Which I think is awesome because it’s like a more rock and roll name than her real name when she was making talk.
But I just love like I think this is just such an amazing album and it’s kind of semi unknown Numero Group picked it up and released it in 2015.

この”Greasepaint Smile“ってアルバムを見つけたのは、最近Faye Websterとツアーを回ったときね。
Neil YoungJoni Mitchellとかのように60年代後期のシーンで活動してた人なんだけど、彼女は彼らと同じようにはうまく成功できなかったの。
そして彼女は2つのアルバムをリリースした後に音楽を辞めちゃって、オレゴン州に移って、保険の仕事をし始めて、そして自分の名前を「Cory Bishop」(コーリー・ビショップ。ギリシャ神話的意味合いを含めて日本語で表すとしたら、「音楽と酒に踊り狂う司祭」。)に変えちゃった。
私はその名前も実名よりロックンロールな感じでイケてると思うけど、Elise Weinbergの頃に出したこのアルバムが大好き。
2015年にNumero Group(レーベル)から再発売されて、いわば”準・未発見作品”、って感じの素晴らしい傑作よね。

Kate
Kate

Every song is so good every song is so different.
This one I love it has that kind of like desperate sort of like drunken love song thing about it that I really
like…
yeah it’s just so good, I don’t know, I love everything about it.

どの曲も違ってて、全曲好きよ。
この”Nicodemus“って曲は大好きで、なんか絶望したような酔っ払ったラブソングって感じで…
とにかく良いの、なんていうか、全部が大好き。

Travis
Travis

So for your second selection we asked you to bring us something new.
And you brought us a cut from a favorite that we share Alice Phoebe Lou, this is “Mother’s Eyes” off of her “Glow” album of last year one of two records that she put out.
So let’s listen to it a little bit and then we’ll talk about it in just a second

それから2つめは新しい曲を選んでもらったよ。
君のお気に入りの1曲は、Alice Phoebe Louの”Mother’s Eyes“。去年リリースした2枚(2枚も!)のアルバムのうちの1枚である”Glow“に収録されているね。
それじゃ、ちょっと曲を聴いてお話をしようか。

2曲目(新しい曲):Alice Phoebe Lou – Mother’s Eyes

↓この曲の和訳はこちら!

Alice Phoebe Lou – Mother’s Eyes
Travis
Travis

One of the things that I feel like you guys have in common is like there’s a very subtle funkiness to the instrumentation of both Alice Phoebe Lou’s work and yours.
Where does that funk come from at least from your on your end?

僕がひとつ思ったのは、Alice Phoebe LouとKateちゃんの曲のどちらも、アレンジにちょっとファンクっぽい要素があるってところが共通してる気がするんだ。
少なくとも君の方の曲は、どこからファンクっぽさが出てくるんだろう?

Kate
Kate

Man, um, I mean…
I feel like so my band is a jazz band, and that’s had a lot of influence on my sound and my songwriting.
I don’t know my, I grew up I didn’t really listen to much jazz or funk growing up.
But my older one of my older brothers loved jazz and always played it, and so I feel like it’s definitely had sort of an impact on me.
But I love her sound so much it’s so good.

そうね、えーっと…
私のバンドはジャズバンドって感じだから、私のサウンドや作曲はそれにかなり影響を受けてる。
どうかな、私はジャズやファンクをほとんど聴かないで育ったの。
でも私の兄はジャズが大好きでいつも演奏してたし、確かに私もある意味、影響されてたかも。
まぁでもAliceのサウンドは大好きよ、本当に素敵。

Travis
Travis

I feel like she touches on a lot of similar themes in that track that you also sing about in your songs.
彼女のこの曲も、君が歌っている曲のテーマとかなり似たようなことに触れている気がするよ。

Kate
Kate

Yeah, I think that’s why I like it so much maybe.
I mean that whole album just kind of feels like a diary entry or something which is sort of how I approach songwriting too.
So I feel really close to a lot of the lyrics in those songs.

そうね、たぶん私がこの曲を好きな理由はそれだと思う。
このアルバムはなんだか日記に書かれた内容のようで、私もそういう感じで曲を書いてるの。
だからどの曲の歌詞にもすごく近いものを感じちゃう。

Travis
Travis

So you have an older brother?
君にはお兄さんがいるのかい?

Kate
Kate

Yeah, I have two older brothers.
One of them is here actually I’m at my mom’s house right now.

ええ、2人の兄がいるわ。
今私はママの家にいるんだけど、兄の1人も一緒にいるよ。

Travis
Travis

How I mean like was he influential in terms of turning you on the new music or were you guys on separate tracks?
僕が気になったのは、君はお兄さんから影響を受けて新しい音楽を聴いていたのか、それとも君たち兄妹は全然違う音楽を聴いていたのかな?

Kate
Kate

Yeah, both of them were really like I feel like my music taste is pretty much because of both of my older brothers.
I was going to bring one of those songs from Tragic Kingdom the No Doubt album.
Because I remember I have a really clear memory of getting the Lizzie McGuire soundtrack from my mom for my birthday.
And also getting Tragic Kingdom from my brother because I was like obsessed with pop music.
And then they were kind of like trying to turn me onto stuff that they thought was cooler.
That’s sort of how I got myself.

ええ、私の音楽の好みは兄2人に作られたって感じよ。
この企画に、No Doubtの”Tragic Kingdom“ってアルバムの曲も選ぼうかと思ってたの。
誕生日にママから”Lizzie McGuire“(2003年からディズニー・チャンネルで放送された海外ドラマ)のサウンドトラックをもらったときのことは鮮明に覚えてる。
そして兄からは”Tragic Kingdom“をもらった。私があまりにもポップスに執着していたからね。
兄は自分達がかっこいいと思うものを私にも分からせようとしてたの。
そうして今の私があるって感じね。

Travis
Travis

So Gwen Stefani was the original blueprint for you your original diva.
That’s really cool all right.

じゃあGwen Stefani(上記のNo Doubtのボーカル)が君を成形する設計図となった歌姫なんだね(笑)。
それはサイコーだ。

Travis
Travis

Let’s go to your final song selection.
This is a cut off the new release “Look at it in the Light” it says “Who Am I But Someone”.
And let’s check it out and then we’ll talk about it.

それじゃあ最後の選曲にいこうか。
新譜の”Look at it in the Light“に収録されている”Who Am I But Someone“だね。
早速、曲を聴いてお話をしようか。

3曲目(自分の曲):Kate Bollinger – Who Am I But Someone

↓この曲の和訳はこちら!

Kate Bollinger – Who Am I But Someone
Travis
Travis

That “Who Am I But Someone”.
What can you tell us about that song.

Who Am I But Someone“という曲でした。
この曲について教えてよ。

Kate
Kate

That’s a song that I started writing, I guess…
Oh man, I mean it’s hard to keep track of time because of the pandemic but i guess it was in the first year of the pandemic.
Two of my band mates and my producer John, the three of us were sharing this months storage space where we would just make a lot of music.
And so I started writing that song alone on electric guitar and then I brought it to them.
And we wrote sort of like the switch up outro part together and just recorded it in the storage space.
And then like redid it at White Star which is the studio where we recorded Louisa.
But yeah, that song, I mean I guess, it just kind of came together pretty fast like it was a really it was one of those songs that sort of just kind of fell out of me I guess
.
その曲を書きはじめたときは、たぶん…
あぁ、パンデミックの渦中だったから時系列を思い出すのは難しいわね。でもたぶんパンデミックになった最初の年だったと思う。
バンドメンバーとプロデューサーのJohnと、3人で倉庫に何ヶ月も集まってた。その倉庫ではたくさんの曲を生むことになったわ。
私は1人でエレキギターで曲を作って、彼らに渡した。
そして私たちはアウトロの曲調が変わるパートを一緒に作って、倉庫でレコーディングした。
それからWhite Star Sound(バージニア州ルイーザにある)っていうスタジオでそれを録り直したの。
まぁこの曲は、なんとなく、私の中からスルっと出てくるように、すぐに良い感じに完成していった曲なんだよね。

Travis
Travis

My interpretation of the lyrics was that it’s sort of like about working really hard and not really feeling like you’re advancing is that fair to say.
And was it inspired by the pandemic?

この歌詞を読んだ僕の解釈は、一生懸命頑張っているのに、その努力に結果が見合わないっていうことかな。
そしてこの曲はパンデミックがきっかけなのかな?

Kate
Kate

Definitely inspired by the pandemic.
I’m glad, I mean, I like your interpretation it’s not what I had in mind when I was writing it.
But it’s more about I guess knowing being kind of stuck during the pandemic.
And being faced with my life and think like knowing that I need to change things in my life and leave Virginia and do all of these things.
And just being kind of in denial about what I need to change.
And that’s kind of what the EP is about in general a lot of the songs are about denial and change and kind of the fear of leaving home and stuff like that

ええ、間違いなくパンデミックがきっかけよ。
嬉しいわ、そういう風に考えてこの曲を書いてはいないけど、あなたの解釈は好き。
でもそれよりはもっと、パンデミックで身動きが取れないことを実感したことについての曲なの。
そして私の人生に向き合って、人生を変えていく必要があると自覚して、バージニア州を離れていかなきゃ、ってね。
私は変わっていかなきゃいけないってことを、ただ拒絶しているの。
そしてこのEPに収録されたどの曲も、大体はそのことについて歌ってる。拒絶と変化、そして故郷とかから離れていくことに対する恐怖をね。

Travis
Travis

Do you still feel that fear?
まだそういうことは怖い?

Kate
Kate

Yeah, definitely. But I’m gonna leave Virginia.
I’m kind of I feel like this EP was sort of like a goodbye virginia project.

ええ、そりゃもうね。でも私はバージニア州を去るつもり。
このEPはある意味、「”さよならバージニア”計画」って感じだったのよ。

Travis
Travis

Have you figured out where you’re gonna go after that?
これからどこへ行くかは決まってる?

Kate
Kate

Maybe L.A., I wanna sublet.
I think in a few different cities so I’m thinking about doing a couple months in L.A., maybe in New York, maybe Nashville.
I just kind of want to hop around and see what I like.

たぶんロサンゼルスの、サブレット(又貸し物件)がいいわね。
いくつか違う街も考えてるの。数ヶ月はロサンゼルスで、次はニューヨークとかで、次はナッシュビルとかで。
とにかく好きなところへ飛び回りたいわ。

Travis
Travis

All right, well Kate, thank you so much for taking the time to join us on Three Song Story.
And congratulations on the new release.

それではKate、Three Song Storyに時間を割いて来てくれてありがとうね。
そしてニューリリースおめでとう。

Kate
Kate

Of course thank you for having me.
こちらこそ、招いてくれてありがとう。

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